השילוביות בפרויקט תחנת המשטרה האפקטיבית

d7a4d7a8d797-d7a9d799d79cd795d791d799

את הגישה השילובית ניתן להציג כעומדת מול 'הגישה המשרדית'. הגישה השילובית לא עוסקת בתהליכים בתוך כל אחד מהמשרדים בפני עצמו, אלא בפערים המערכתיים ובצווארי הבקבוק המערכתיים בתחנת המשטרה, הקיימים בין פעולותיהם של המשרדים והתהליכים שהם מקיימים. הגישה השילובית מכוונת לרעיון מארגן אחוד לכל התחנה כשלמות מערכתית אחת. בתהליך העיצוב בפרויקט התחנה האפקטיבית אנו בוחנים את האפקטיביות בשילוביות המערכתית של התהליכים, המתקיימים בין המשרדים (אח"ם, אג"ם, אק"ם, את"ן) ובין הפונקציות המקצועיות (בילוש, חקירות, סיור, משקים וכו'). כמו כן אנו בוחנים את הפעלתם לכדי שילוביות מאגברת (איגבור היא המילה העברית לסינרגיה), שמשמעותה לנצל את היתרונות היחסיים של הפונקציות השונות בתחנה לשם השגת תוצאה, שהיא טובה יותר מסכום הפעולות של כל הפונקציות גם יחד.
כך לדוגמא, בשל הגישה השילובית, העיצוב בפרויקט עסק בסגירת מעגלים מהירה של טיפול בפניה של אזרח לתחנה או בתגובה לאירוע בשטח, תוך מתן מענה מהיר ויעיל. ההנחה היא כי הטיפול באזרח, המגיע לתחנה, והמענה המהיר לאירוע בשטח יהפכו לשילוביים, כאשר ישתתפו בהם גם בעלי התפקידים החיוניים להשלמת הטיפול, הנמצאים במשרדים אחרים וכפופים למפקדים אחרים.
התפיסה גורסת, כי השילוביות המאגברת בתהליכים צריכה להתקיים גם לגבי פונקציות מקצועיות, הנתפסות כמבודלות דוגמת היועץ המשפטי, זיהוי פלילי או חבלן.
על מנת ליצור סגירת מעגל של תהליך יש לחבר את כל הגורמים הרלוונטים לקידום מטרה משותפת. הגורמים הרלוונטים אינם בהכרח רק גורמים בתחנה אלא גם מחוץ לתחנה כמו גורמי רשות מקומית.
הגישה השילובית הינה אבן היסוד לניצול המשאבים והתשומות לצורך השגת אפקטיביות. שילוב כלל הגורמים בתחנה צריך לחצות את כל הנושאים (נושא השרות, נושא הפשיעה, נושא התחקירים וכו'), כך שאין נושא בתחנה שאינו מטופל ונדון על ידי כלל הגורמים בתחנה. על נושאי הטיפול המקוריים של המשרדים להיות מטופלים בשאר הזמן, שמתפנה לאחר הטיפול בהגברת האפקטיביות של התחנה.
התפיסה השילובית חשובה לא רק בעיצוב מודלים לתחנה אפקטיבית אלא היא גם הדבר החשוב ביותר, שצריך ללמד את המפקדים בתחנה ואת השוטרים. אין כאן הכוונה למשהו חדש אלא פשוט לאיך "לעבוד נכון".
במהלך הדיונים על התחנה האפקטיבית והקשר בינה ובין השילוביות, הועלה לא פעם הצורך לדון גם בשאלה האם השילוביות לא צריכה להתחיל ברמת השוטר? חשוב ביותר שכל שוטר בתחנה יזדהה באופן מוחלט עם חזון התחנה שידגיש את השילוביות.
השוטר השילובי איננו השוטר הורסטילי, שמסוגל לעשות הכל אלא שוטר המבין את מהות חלקו באפקטיביות של התוצאה.

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה